CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, June 9, 2012

Perkara Tentang Lelaki Yang Muslimah Perlu Tahu


Lewat kebelakangan ini,terlalu banyak soalan yang ditanyakan kepadaku dan kebanyakannya mengenai isu cinta.Dan ternyata kaum kami ini terlalu lemah apabila berhadapan dengan cinta.Dan terkadang aku sendiri tidak pasti mengapa aku yang ditanya sedangkan kisah aku bukanlah kisah seperti cinta Zulaikha kepada nabi Yusof a.s.

Aku cuma wanita biasa yang sentiasa berharap dan berdoa semoga satu hari kisah aku akan menjadi seindah kisah Zulaikha dan Yusof a.s.Seindah kisah Nabi Muhammad s.a.w dan Siti Khadijah.Tetapi mengingatkan kami adalah sesama muslimah,maka menjadi tanggungjawab aku untuk berkongsi pendapat dan memberi nasihat agar kaum kami dapat bangkit dan menyandarkan cinta hanya pada yang Satu.

Dan semoga ianya dapat menjadi pentunjuk dan iktibar pada semua muslimah.

"Mengapa lelaki walaupun sudah ada yang lain tapi masih kembali pada kita.Masih menghubungi kita.Saya tak faham dengan dia.Tak pasti apa yang dia nak.Adakah dia masih sayangkan saya"

Jika awak bertanya pada saya hanya untuk mendengar jawapan yang awak mahukan,maaf saya tak dapat berikannya.Tetapi jika awak tanyakan saya kerna awak benar-benar mahukan kepastian,ini jawapan dari saya.

Dia tidak cintakan awak.Titik.

Dia tidak sayang kan awak.Titik.

Mengapa dia masih menghubungi awak.Kerana dia cuma masih dibuai dengan kenangan lalu.Tetapi bukan bermaksud dia masih sayangkan awak.Dia cuma kadang-kadang teringat.Dan itu yang perlu awak sedar.
Dan satu saya ingin tanyakan pada awak,apakah awak sanggup dihubungi hanya ketika dia rasa memerlukan awak??.Dan percayalah jika awak tanyakan pada dia apa yang dia nak,cuma satu jawapannya ikhlas berkawan.

Tapi itu bukan jawapannya,hakikatnya dia masih tidak pasti.Samaada dengan awak atau orang yang disampingnya sekarang.Kerana itu dia menggunakan istilah kawan untuk awak berada di sisinya.Agar dia tidak akan rugi apabila ada keduanya.Kerana apa?.kerana dia tahu betapa awak sayangkannya.Dan dia tahu awak sanggup berkawan dgnya walau dia ada yang lain.Persoalannya,adakah awak anggap lelaki ini mencintai awak jika ini yang dilakukannya?.Adakah awak sanggup dilakukan seperti ini?.

"Mengapa lelaki senang mencari yang lain dan berubah hati sedangkan saya sayangkan dia dan saya dah lakukan yang terbaik untuk dia."

Cuba awak tanyakan pada dia dan cakap,saya dah buat yang terbaik untuk awak jadi apa yang tak cukup lagi.Percayalah seribu kebaikan yang telah awak lakukan takkan dapat menampung walau satu je kesalahan yang awak telah lakukan.Itulah manusia awak.Kita takkan dapat puaskan hati manusia.Sebab itulah lumrah manusia tu.Jadi saya tanyakan pada awak,adakah lelaki yang hanya nampak kesalahan awak,dikira mencintai awak??.

Adakah lelaki yang tidak dapat memaafkan dan lebih sanngup mencari jalan mudah meninggalkan awak dan mencari yang lain dikira mencintai awak?.

Jawapan dari saya dia tidak mencintai awak.Titik

Mengapa dia dengan mudah mencari yang lain?

Kerana dia cuba ingin mencari yang lebih baik.Tapi satu mungkin yang dia tidak sedar.Manusia itu tiada yang sempurna.Bila kita cerita pada orang,luahkan apa yang kita rasa.Ketidaksempurnaan dalam satu hubungan yang lepas kita ceritakan pada orang yang baru.Orang yang baru pun menasihati kita.Berkongsi pendapat,maka kita rasa kita lebih dekat dengan yang baru.Kita ingat dia lebih faham kita.Dia lebih bek dan sempurna.Tapi mengapa dia sempurna.Sebab kita beritahu apa yang kita tidak suka.Jadi dia tidak akan buat.Jadi kononnya dia lebih faham.Tapi adkah kita pasti yang itu perangai sebenarnya.Bukan disorok dan bukan hanya ingin mengambil hati kita.Bukan hanya menunjukkan yang bek.Maka jadilah selepas beberapa tahun,perangai sebenar terserlah.Perkara yang dulunya pun terjadi lagi dan mungkin akan lebih teruk.Dan perpisahan pun berlaku lagi.

Persoalannya,adakah hubungan seperti ini yang awak inginkan??

Jadi sahabat sekalian.Kerana itu dalam islam mengariskan hubungan antara lelaki dan wanita.Seperti kata ustaz azhar idrus,lelaki yang berkawan dengan wanita tanpa niat untuk mengahwininya adalah haram dan berdosa.Kerana apa ianya berdosa,kerana banyak mendatangkan keburukan dari kebaikan.Banyak pihak yang akan teraniaya.Jadi marilah kita mencintaiNya dahulu.Yakinlah Allah itu pemilik cinta.Jika kita bersandar padaNya insyaallah kita akan dijauhkan dari cinta yang palsu dan menyakitkan.

Lihatlah seperti cinta Zulaikah dan  Yusof a.s,bagaimana Zulaikaha sangat tulus mencintai Nabi Yusof a.s.Hinggakan dia berdoa kepada Allah

“Ya Allah, tidak sedikit pun harta dan kekayaanku tinggal, semuanya telah musnah, dan aku telah menjadiorang yang tua, terhina dan miskin. Lalu Engkau uji pula dengan rasa cinta terhadap Yusuf. Maka pertemukanlah aku dengannya atau Engkau hilangkanlah rasa cinta terhadapnya daripada qalbuku.”


Para malaikat mendengar munajat Siti Zulaikha tersebut lalu berkata :
” Wahai Tuhan kami, sesungguhnya Zulaikha telah datang ke HadhratMu, memohon kepadaMu dengan iman dan ikhlas.”
Maka Allah berfirman :
” Wahai para malaikat Ku, telah dekat waktu keuntungan dan kebebasannya.”

Pada suatu hari, Nabi Yusuf A.S berjalan melewati pondok Siti Zulaikha bersama dengan rombongan tenteranya. Maka keluarlah Ziti Zulaikha dari dalam pondoknya, dan pergi menemui rombongan Nabi Yusuf A.s.

Kemudian Yusuf A.s bertanya :

“Siapakah engkau?

Zulaikha menjawab :

“Aku adalah orang yang telah membelimu dengan permata, intan, berlian, emas, dan minyak yang paling wangi. Akulah orang yang tidak pernah kenyang apabila makan semenjak aku menyintaimu, dan mataku tidak dapat dipejamkan semenjak memandangmu.

Lalu Nabi Yusuf A.s berkata :

“Mungkin engkau adalah Zulaikha!”

Jawab Zulaikha,

“Benar Ya Yusuf”


Yusuf bertanya lagi,

“Kemanakah harta, kecantikan dan segala kemewahanmu yang dahulu?”

Zulaikha menjawab,

“Semuanya telah lenyap lantaran cintaku kepadamu,

Yusuf bertanya,

“Bagaimana dengan keadaan cintamu itu?

Zulaikha berkata,

“Cintaku tetap tidak berubah, malah setiap saat semakin menyintaimu

Kemudian Yusuf as berkata kepada Zulaikha,

“Apakah yang engkau inginkan lagi wahai Zulaikha?”

Zulaikha menjawab,

“Aku mengingini tiga (3) perkara iaitu kecantikan, harta dan perkahwinan.”

Lalu Yusuf as berlalu pergi untuk meninggalkan Zulaikha.

Allah SWT telah mewahyukan Yusuf as ketika baginda berlalu pergi meninggalkan Zulaikha.

“Wahai Yusuf, engkau telah berkata kepada Zulaikha apa yang engkau inginkan. Akan tetapi engkau tidak memberikan jawapan diatas keinginannya itu. Ketahuilah olehmu, bahawasanya Allah telah mengahwinkanmu dengan Zulaikha, Dia telah mengucapkan khutbahnya sendiri, disaksikan oleh para malaikat dan bidadari – bidadari yang pun telah menabur bunga – bunga."

Jadi muslimah sekalian.Sandarkan cintamu hanya pada Allah dan yakinlah jika dia yang tebaik untukmu dia akan datang kembali padamu dengan keadaan yang lebih baik dan jika tidak yakinlah yang lebih baik pasti menantimu dan ingatlah janji Allah itu pasti.



Wallahualam 


      

2 comments:

Anonymous said...

Assalamua'laikum, pemilik blog ni, saya minta izin share artikel ni bole x? ni emel saya nurul_luvislamic1990@yahoo.com

Nur said...

silakan share..=)..muga memberi manfaat kepada semua..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

Berita Tentang Islam Di Seluruh Dunia