CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, June 23, 2012

Jika Rindukan Dia??



"Jika kau rindu.Pejamkan mata mu.Aku pasti di sisi" ~ Satu bait kata dari filem 9 September.Terkadang terlagho juga hati ni.Tengok filem cinta tiba-tiba rindu menerpa.Astaghfirullah.

Rindu itu normal bagi setiap manusia.Anugerah yang Allah beri hanya kepada manusia.Istimewanya manusia itu Allah ciptakan dengan pelbagai rasa.Tipulah jika hati ini tidak pernah merindu.Terkadang teringat kenangan lalu terasa indahnya waktu itu.

Rindu itu tidak salah kerana ia terkadang akan hadir.Tapi yang salah jika kita terus melayan perasaan itu.Ingat hati itu milik kita,jadi kitalah yang berkuasa untuk mengawalnya.Rindu yang hadir sementara pada kenangan yang lalu adalah biasa bagi insan bergelar manusia tapi salah jika rasa rindu itu membawa kita kepada kita yang lalu.

Jika terkadang ia hadir,ucapkanlah astaghfirullahalazim.Kerana mungkin hati kita terlagho sedikit waktu itu.Bisikkan dalam hati,Ya Allah lindungilah hatiku dari bisikan syaitan yang dapat membolak-balikkan hatiku dan iman ku kepadaMu.Insyallah selepas itu perlahan-lahan rasa rindu itu akan berlalu.

Bahayanya rindu itu kerana ditakuti ianya lebih kepada perbuatan syaitan untuk membolak-balikkan iman kita.Terkadang kerana terlalu rindu,ia boleh hadir didalam mimpi.Menjadi mainan tidur sehari-hari.Saat dalam mimpi terasa indah sekali.Seolah-olah kita berada dizaman dahulu.Seolah-olah ianya benar2 wujud dan bukan mimpi.

Tapi saat bangun kita terpaksa menghadapi realiti.Saat itu hati ini terasa sakit dengan rindu.Lihatlah beginilah liciknya syaitan menggunakan jarum2 nya untuk mencucuk hati kita.Bukan hanya di saat kita bangun tapi juga disaat kita tidur.

Proses mujahadah kita untuk mendekatinNya memang tidak mudah.Pernah dulu,saat aku menangis di waktu malam setelah menunaikan solat memohon keampunannya ,malam itu dia datang di dalam mimpiku.Mengingatkan aku pada waktu indah itu.Membuat aku berasa seperti telah kembali kezaman dahulu.Segalanya seperti realiti.Tapi saat bangun sekali lagi terasa sakit di hati.

Kerana apa ia terjadi wahai muslimah?

Kerana syaitan ingin membolak-balikkan iman kita.Syaitan amat takut dgn anak adam yang bertaubat dan mendekatiNya.Maka saat itu dia akan melakukan pelbagai perkara termasuklah dengan mencucuk hati kita saat kita tidur agar disaat kita bangun hati kita kembali sakit dan semakin berat untuk melakukan ibadat.

Maka sebelum tidur doalah sekali lagi agar Allah melindungi hati dan iman kita walau disaat kita terjaga maupun tidur.Dan hanyalah Dialah sebaik-baik pelindung.


Wallahualam

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

Berita Tentang Islam Di Seluruh Dunia