CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 16, 2012

Menjadi Wanita Bahagia:Carilah redha kedua ibu bapa


Kadang-kadang kita sibuk meminta maaf pada orang lain
walau kita tidak pasti apa kesalahan kita

Terkadang kita terlalu leka menjaga perasaan orang lain
sedangkan dia tidak pernah kisah tentang kita

Terkadang juga kita telalu asyik bercerita tentang orang lain
menjadikan dia terlalu penting dalam hidup kita

Terkadang doa kita sentiasa untuk orang lain walau kita mungkin tidak pernah ada dalam
doa-doa dia

Terkadang kita sentiasa memberi yang terbaik walau mungkin hati kita yang terluka

Dan kadang-kadang juga kita terlalu sibuk untuk memaafkan orang lain walau mungkin dia tidak pernah
ingin untuk dimaafkan

Tapi kita sering lupa perkara utama yang perlu kita lakukan

Menjaga hati seorang ibu dan ayah

Dalam saya tidak sedar saya masih seorang  manusia yang ego
Pada orang lain terlalu mudah ungkapan maaf itu saya ungkapkan
Terlalu mudah kemaafan itu saya berikan
Pada orang yang tidak pernah berjasa apa2 pun pada saya
Tapi pada seorang yang bergelar ibu dan ayah pada saya mengapa saya perlu memikir 2 kali untuk meminta maaf.

Saat tangan mak saya kucup untuk pohon kemaafan air mata seakan ingin menitis
"Maafkan Nur sebab ego dengan ibu.Nur nak hidup dalam redha ibu."

Dan seorang ibu itu akan dengan mudah nya memaafkan
"Tak de dosa nur pun.Ibu tak pernah simpan pun dalam hati"

Hari ini saya ingin ajar diri saya
Saya ingin ajar hati ini
Untuk belajar supaya tidak pernah lagi malu dan rasa ego
untuk meminta maaf pada insan yang bergelar ibu dan ayah
Kerana

Saya ingin hidup dalam redha Allah.Dan SEBAB itu saya ingin hidup dalam redha kedua ibu bapa saya.

Sebesar mana kesalahan orang tua kita pada kita tidak akan pernah dapat menandingi jasa mereka yang membesarkan kita.
Tidak pernah dapat kita bayar jasa mereka memberikan makan dan pakaian kita
Dan sebagai anak apa yang kita mampu adalah memberikan doa yang terbaik kepada mereka

Ya semua manusia inginkan sebuah keluarga yang sempurna
Dan ada juga insan2 yang diluar sana yang mungkin tidak bernasib baik
Yang mempunyai masalah-masalah keluarga
Yang rata-ratanya saya baca melalui penulisan mereka di blog-blog

Jika ditakdirkan kamu dikurniakan dengan ibu bapa yang sebegitu
Bersyukurlah kerana kamu mungkin tidak akan mengetahui betapa banyak pahala yang akan kamu
perolehi jika kamu dikalangan orang yang bersabar.
Bersyukurlah walau dengan keadaan begitu kamu masih dibesarkan dengan baik
Bersangka baiklah dengan ibu bapa
Dan dengan cara itulah kamu akan hidup dengan keadaan yang diberkati Allah

Ingatlah tiada manusia yang hidupnya sempurna.Disaat Allah memberikan kelebihan pada sesuatu Dia mungkin akan menarik sesuatu yang lain dari kita.Disaat kamu mungkin lihat dia bahagia dengan sesuatu kamu mungkin tidak tahu perkara lain yang ditangisinya.

Pilihan ditangan kita.Untuk mengatasinya dengan cara yang diredhai Allah atau sebaliknya.

Ingatlah jika kita hanya baik dipandangan orang lain.Kita meminta maaf demi menjaga hubungan dengan orang lain tetapi hubungan dengan ibu bapa kita tidak perlihara hidup kita tidak pernah akan tenang.

Kerana ibu bapa adalah orang yang ketiga terpenting selepas Allah dan rasul.Lihatlah betapa tinggi martabat  mereka yang Allah letakkan.

Semoga kita sentiasa mencari redha ALLAH dengan menjaga redha ibu bapa kepada kita.


Wallahualam  


7 comments:

Anonymous said...

Does this site have a page on Facebook?

Nur said...

No it hasn't..but thanx cz visit my blog =)

Anonymous said...

I just couldn't depart your web site before suggesting that I really enjoyed the standard information a person provide for your visitors? Is gonna be back often to check up on new posts

Anonymous said...

Much informative and useful article… I like it personally…

Nur said...

Thanx for your support =)

Anonymous said...

fter study a few of the blog posts on your website now, and I truly like your way of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Pls check out my web site as well and let me know what you think.

Nur said...

Alrite..I will..thnx 4 visit my blog =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Tentang Islam Di Seluruh Dunia