CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, June 28, 2012

Punca Kesedihan Itu



"Masa yang lapang itu adalah punca utama kesedihan"
                                                             Quote from;
                                                                ~Nur~  =)

Saat kita di timpa kesedihan dan ujian, menangislah dan keluarkan sebanyak mana air mata yang kita mampu.
Saat kita bersedih jangan ditahan rasa sakit itu dan menangislah sepuas yang kau mahu.

Dan

Sampai satu saat yang kita merasa letih untuk terus menangis,lapkan air matamu lalu bangun dan katakan pada dirimu,cukup.
Dan lakukanlah kerja harianmu seolah-olah sebelum ini ianya tidak pernah berlaku.

Jika kita tahan rasa sakit itu ia seumpama kita mnghiris hati sendiri dengan sebilah belati.Kesakitan itu terasa didalam.
Tetapi jika kita menangis,hati kita akan merasa lega dan kerja yang kita lakukan dapat membantu dalam melenyapkan masalah itu.

Menangis itu perlu pada saat yang tertentu.Tetapi bukan berterusan.Ianya cukup untuk melenyapkan sedikit kesakitan kala itu.Tetapi jika berterusan melayan perasaan itu yang tidak betul.

Masa yang terlalu lapang akan mendekatkan kita dengan kesedihan.Dengan masa yang lapang kita punyai masa yang banyak untuk memikirkan hal-hal yang menyedihkan.

Dan hati yang bersedih itu menjauhkan diri kita dengan Tuhan yakni Allah s.w.t.  

“Barang siapa yang mengkufuri nikmat masa lapang ini dengan cara membuka pintu “hawa nafsu” terhadap dirinya; dan dia terbawa-bawa atau hanyut dalam kepimpinan syahwat dan hawa nafsu, Allah akan menciptakan “kekacauan” di dalam hatinya yang merupakan nikmat utama yang diberikan Allah dan Allah akan mencabut kebersihan dan ketenangan hati yang pernah dianugerahkan Allah ke atasnya.”


Muslimah sekalian,

Saat anda bersedih jangan dipanjangkan rasa sedih itu.Cukuplah dengan sebuah tangisan lalu kau lapkan air matamu.Berdoa setulusnya pada Allah supaya ditenangkan hatimu kala itu.Lalu bangun dan buat lah segala rutin harianmu.

Percayalah saat kau melayan rasa sedih itu,hatimu akan kosong.Fikiranmu cuma akan dipenuhi bayangan lalu.Matamu hanya penuh dengan kepiluan.Dan pipimu hanya dipenuhi dengan linangan air mata.

Dan apa yang kau akan pandang, cumalah masa depan yang kosong,Sekosong dinding putih yang kau pandang kala itu.

Apakah itu yang kita mahu?

Lupakah kita pada pemberi ketenangan.Lupakah kita ketenangan itu adalah untuk orang yang mendekatkan diri padaNya.

Lupakah kita yang Dia tidak pernah menarik sesuatu tanpa memberikan kita yang lebih baik.

Buat wanita di luar sana,


La Tahzan
Menangis tidak bererti kita lemah.
Tapi tanda indahnya ciptaan Allah pada kaum kita.
Di anugerahkan kita sebuah air mata.
Tanda kelembutan fitrah kita sebagai seorang wanita.
Lambang kekuatan dalam sebuah kelembutan.
Indahnya ciptaan itu.

Maka, gunakanlah ia di jalan yang sebetulnya =)




Wallahualam





Tuesday, June 26, 2012

Dapat kerja..Alhamdulillah =)

Currently work as secretary - at Alliance Life Insurance Malaysia

Tak sabar menanti esok..hehe
Pertama kali masuk kerja.Rasa berdebar je hati.Tak pe yang penting dapat pengalaman.
Nasib baik bos tu terima walaupun hanya kerja sementara memenuhi cuti selama tiga bulan ni.
Bos tanya juga kenapa tak nak kerja tetap terus.Insyallah kalau semua ok,environtment ok,keje pun ok boley jugak apply lepas abis belajar ni untuk sementara sebelum sambung master.

Sebenarnya tak berapa tahu sangat camne kerja secretary ni.Tapi menurut bos cuma siapkan kertas kerja,report,masuk data,kemas meja bos,susun2 kertas,so mcm tak susah sangat lah.Hope dapat wat kerja dengan baik.=)

Alhamdulillah semuga dipermudahkan semua.


Wallahualam

Monday, June 25, 2012

Sampai bila aku harus dihanyutkan dengan perasaan ini?


"Sampai bila aku harus dihanyutkan dengan perasaan ini?"

Aku sangat terpanggil untuk menjawab persoalan ini.Soalan yang aku ambil dari sebuah blog yang aku baca.Tulisan hati dari wanita sepertiku.

Dulu,persoalan inilah yang selalu bermain-main dibenakku.Sampai bila?

Dan siapa sangka hari ini,sakitnya makin hilang dari hari ke hari.Seperti yang pernah aku ceritakan pada entri yang lepas.Melupakan adalah mustahil kerana ia terlekat dihati dan fikiran kita.Tetapi redhalah dan jadikanlah kenangan itu satu memori yang terindah dalam hidup kita.

Di sini aku ceritakan serba sedikit kisah antara aku dan dia.

Perkenalan kami sejak di bangku sekolah lagi.Bermula dari sahabat baik aku mula rapat dengannya.Oleh kerana terlalu rapat bibit cinta mula terbit di hati kami dan kami mula menjalinkan cinta.7 tahun perkenalan.

Dan aku sedar kesilapan aku dulu.Seusia 16 tahun aku cumalah remaja yang diselimuti dengan manisnya cinta.Dan aku fikir dialah cinta pertama dan terakhir sekaligus lelaki yang bakal menjadi suami dan pembimbingku.

Oleh kerana terlalu lama menjalinkan cinta maka semakin sukar untukku melepaskannya pergi.Satu jawapan dariku mungkin tiada jodoh antara kami.Mungkin aku pernah terluka tapi satu aku tidak pernah menyesal dengan kenangan ini.

Kenangan ini mengajar aku untuk lebih mencintaiNya.Kenangan ini menjadikan aku wanita yang lebih tabah dan matang.Kenangan ini juga mengajar aku agar tidak melatah lagi jika satu hari aku ditimpakan dengan ujian yang sama seperti ini contohnya selepas berkahwin.

Sungguh aku tidak pernah membenci dia.Malah aku sangat berterima kasih padanya untuk memori yang indah ini.Ya, hati ini pernah terluka tapi itu tidak bermakna tiada kebaikan padanya.Mungkin situasi,keadaan dan persekitaran yang menjadikan dia begitu.Mungkin dia tidak pernah bermaksud malah mungkin kesalahan itu pun tidak dia sengajakan.

Jadi dengan tulus hati aku memaafkan dia dan mendoakan agar dia bahgia dengan jalan yang dipilihnya.

Muslimah sekalian,

Bukalah hati dan maafkanlah dengan seikhlas hati.Itulah kuncinya.Dan perlahan-lahan hatimu akan tenang.

"Ya Allah, mengapa aku harus menempuhi ujianmu dengan cara sebegini?"

Kerana inilah selemah-lemah ujian untuk kita.Kerana jika Dia memberi ujian yang lain belum tentu kita mampu untuk mengatasinya.Kerana ujian inilah yang bersesuian dengan kemampuan kita.Jadi kita harus bersyukur dengan ujian ini.

Jika hati kita belum tenang bererti belum cukup lagilah amalan kita untuk menebus dosa-dosa lalu.Belum dekat lagilah hati kita denganNya.Belum cukup lagilah doa kita padaNya.

Maka teruskan perjuanganmu muslimah sekalian untuk mendekatkan lagi diri padanNYA.Ya ianya tidak mudah.Dan tidak akan pernah mudah.Tapi percayalah ianya tidak mustahil.Melupakan memang satu perkara yang amat sukar dan hampir mustahil tapi percayalah  sakit yang terasa itu akan berkurangan.

Dan satu saat bila sakit itu benar-benar hilang,kau akan tersenyum bahagia.Tersenyum dengan sebuah kenangan lalu.Tersenyum dengan saat indah itu.Dan tersenyum dengan pengajaran yang dapat kau ambil dari kisah itu.Dan dengan senyuman dan hati yang tenanglah dapat kau bangkit semula dan mendoakan agar kisah hidupmu yang akan datang seindah kisah Zulaikha dan Nabi Yusuf a.s.Agar kisah hidupmu itu dapat kau coretkan untuk menjadi tauladan pada anak-anakmu di masa akan datang.

Ikhlas dari hati saya,
Nur 


Wallahualam




Saturday, June 23, 2012

Jika Rindukan Dia??



"Jika kau rindu.Pejamkan mata mu.Aku pasti di sisi" ~ Satu bait kata dari filem 9 September.Terkadang terlagho juga hati ni.Tengok filem cinta tiba-tiba rindu menerpa.Astaghfirullah.

Rindu itu normal bagi setiap manusia.Anugerah yang Allah beri hanya kepada manusia.Istimewanya manusia itu Allah ciptakan dengan pelbagai rasa.Tipulah jika hati ini tidak pernah merindu.Terkadang teringat kenangan lalu terasa indahnya waktu itu.

Rindu itu tidak salah kerana ia terkadang akan hadir.Tapi yang salah jika kita terus melayan perasaan itu.Ingat hati itu milik kita,jadi kitalah yang berkuasa untuk mengawalnya.Rindu yang hadir sementara pada kenangan yang lalu adalah biasa bagi insan bergelar manusia tapi salah jika rasa rindu itu membawa kita kepada kita yang lalu.

Jika terkadang ia hadir,ucapkanlah astaghfirullahalazim.Kerana mungkin hati kita terlagho sedikit waktu itu.Bisikkan dalam hati,Ya Allah lindungilah hatiku dari bisikan syaitan yang dapat membolak-balikkan hatiku dan iman ku kepadaMu.Insyallah selepas itu perlahan-lahan rasa rindu itu akan berlalu.

Bahayanya rindu itu kerana ditakuti ianya lebih kepada perbuatan syaitan untuk membolak-balikkan iman kita.Terkadang kerana terlalu rindu,ia boleh hadir didalam mimpi.Menjadi mainan tidur sehari-hari.Saat dalam mimpi terasa indah sekali.Seolah-olah kita berada dizaman dahulu.Seolah-olah ianya benar2 wujud dan bukan mimpi.

Tapi saat bangun kita terpaksa menghadapi realiti.Saat itu hati ini terasa sakit dengan rindu.Lihatlah beginilah liciknya syaitan menggunakan jarum2 nya untuk mencucuk hati kita.Bukan hanya di saat kita bangun tapi juga disaat kita tidur.

Proses mujahadah kita untuk mendekatinNya memang tidak mudah.Pernah dulu,saat aku menangis di waktu malam setelah menunaikan solat memohon keampunannya ,malam itu dia datang di dalam mimpiku.Mengingatkan aku pada waktu indah itu.Membuat aku berasa seperti telah kembali kezaman dahulu.Segalanya seperti realiti.Tapi saat bangun sekali lagi terasa sakit di hati.

Kerana apa ia terjadi wahai muslimah?

Kerana syaitan ingin membolak-balikkan iman kita.Syaitan amat takut dgn anak adam yang bertaubat dan mendekatiNya.Maka saat itu dia akan melakukan pelbagai perkara termasuklah dengan mencucuk hati kita saat kita tidur agar disaat kita bangun hati kita kembali sakit dan semakin berat untuk melakukan ibadat.

Maka sebelum tidur doalah sekali lagi agar Allah melindungi hati dan iman kita walau disaat kita terjaga maupun tidur.Dan hanyalah Dialah sebaik-baik pelindung.


Wallahualam

Friday, June 22, 2012

Apabila Lelaki Kehilangan Tulang Rusuk ~Taken From Facebook

WANITA : Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI   : Kamu!!!
WANITA : Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI   : (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti)

Kamu, tulang rusukku.

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur,
Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang
rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi
merasakan sakit di hatinya…
Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk
sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan
masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi
membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan
cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai
menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA
lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak “Kamu tidak
cintakan saya lagi !!”.

LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga
berteriak “Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang
rusukku !!”

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.
LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang
telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air
mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad
untuk berpisah. “Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi
Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing”.
Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha
mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi
sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.
LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di
hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana
banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah
dinding pembatas.

LELAKI   : Apa khabar?
WANITA: Baik… Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI  : Belum.
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan
kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu
nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz “Selamat tinggal..”
Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang
korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan
kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah
kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia
patahkan.

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai.
Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang
dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah
terlambat…

Kerana itu,  jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh
hati. Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata
yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan
menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar
risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan
akibat yang akan diterima?

Wallahulam…

sumber : http://panduanislam.com/blog/2011/01/apabila-lelaki-kehilangan-tulang-rusuk/

Wednesday, June 20, 2012

Alhamdulillah



Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah

Hari ni result keluar.Tepat pukul 6.30 pm dgn tak sabarnya buka laman web uia.Dan bila tengok result,syukur ya Allah.Walaupun kecewa sket sebab advance database dapat b ngn final year projek.Tapi mungkin rezeki takat ni je yang Allah beri.Jadi bersyukur, yang penting dah wat yang terbaek.

Code
Course Title                                                        Grade
















INFO 4102
ADVANCED DATABASE                                     B+









INFO 4502
CYBER LAW & ETHICS                                     A+
















INFO 4999
FINAL YEAR PROJECT II                                  B
















LE 4000
ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING (EAW)        B


























GRADE POINT AVERAGE(GPA) :3.333
























Bila tengok result banyak btol yang B nye.yang A nye satu je.
Kena tingkatkan lg usaha nie.














Ya Allah pemudahkanlah semua.Subjek pun dah tak byk tinggal.
3 je tapi nasib bek bley wat additional subjek.







Ley jugak tambah pointer.*smile =)*.

And another good news,my dearest little sister yang baru
dapat result spm hari tu pun dapat uia jgk.
Alhamdulillah..hehe.Senang, nak balik pun boleh balik sekali.
Nak lawat dia pun xjauh kat matrik pj je.
Tapi dia pat kos English.Malu pulak,akak dapat b english..hehe.

Tapi ape pun sebagai akak,aku bersyukur dia dapat uia.
Sekurangnya environtment islamik tu dah ada.
Library asing laki perempuan.
Jadi terpulanglah pada dia untuk menilai
dan mengikut yang bagaimana.
Alhamdulillah jugak uia ni pun dia sendiri yang pilih n nak
walau pada mula takut sebab takde basic arab.
Padahal,akak dia yang ade basic arab
ni pun masa amik exam kt uia dah tak brape
 ingat dah macam orang takdebasic.
Pastu kn mula dari bwh balik.hehe(shhhhhhh...rahsia).
One more thing,dia kata nak
dekat dengan akaknya..hehe.(terharu ~ sob3).

Dan adik laki yang baru dapat result pmr tu pula
dapat mrsm pengkalan chepa di kelantan.
Syukur sebab mrsm tu pnuh dengan islamik environment.
Dan semakin nampak perubahan dia sejak masuk mrsm tu .
Dah rajin pergi ikut ayah sembahyang jemaah di surau.
Result dia pun semakin naik.
Muga perubahan ini akan terus berkekalan.Amin.

To my little sis,

All the best
Kak nur doakan kamu berjaya dunia n akhirat
Kita sama-sama berjuang ye
Balas jasa ibu dan ayah 
Setiap kali solat doakan kluarga kita
Biar diberkati Allah dunia dan akhirat
Muga hidup kita sekeluarga sentiasa dipermudahkan
Dan dimurahkan rezeki.

Amin Ya Rabb



Wallahualam 


































Thursday, June 14, 2012

Bagaimana Untuk Melupakan Cinta?


Pernah kah saudari sekalian menonton filem Ombak Rindu.Saat pertama kali aku melihat filem tersebut aku tertarik dengan satu ayat yang dikatakan oleh maya karin "Saya redha".Tapi dipintas dengan perkataan yang terluah dari mulut lisa surihani "Itu bukan redha.Itu pasrah.Redha itu ikhlas tapi pasrah itu menyerah. "

Redha dan pasrah.

Bagi aku redha dan pasrah adalah sama.Apabila kita redha sudah tentu2 kita pasrah.Mungkin pada orang lain pasrah bermaksud menyerah atau kalah.Tapi bagi aku pasrah itu lebih kepada menyerah kepada takdirNya.Tidak bermaksud kalah.Cuma mengetahui kita cuma hambaNya.Jadi kepada Dialah kita berserah.

Bukan bermaksud ingin bercakap hanya soal cinta.Tapi dengan pengalaman yang ada,aku harapkan dapatlah sedikit sebanyak menjadi iktibar dan panduan untuk muslimah semua.

Ya,tidak mudah untuk melupakan cinta.Mungkin inilah ujian untuk kita yang lemah ini.Terkadang rasa malu menjengah hati.Betapa lemahnya ujian ini.Tapi sungguh ianya sangat menyakitkan.Jika dipilih untuk luka dihati atau ditubuh sendiri.Sungguh aku lebih memilih tubuh dari hati.Sakitnya bagai ditusuk2 pisau.

Jadi walaupun mudah dan lemahnya ujian ini dipendengaran manusia,cuma yang menanggungnya sahaja yang mengetahui.

Bukan mudah untuk melupakan.Jujur hingga hari ini,aku masih sukar.Tapi satu,sakitnya akan makin berkurangan.

Caranya dekatkan diri dengan Tuhan.
Redha dan pasrah kepadaNya.
Bersangka baik dengan ketentuanNya.

Ya,bukan mudah untuk redha.Tapi percayalah saat kita redha,sedikit demi sedikit hati kita akan tenang.Dan yang paling penting memaafkan.Mengharapkan Allah dapat mengampunkan dosa kita dan mengurangkan sakit yang terasa.

Bukan mudah.Benar dan aku tahu kerana aku pernah mengalaminya.Tapi ia tidak mustahil.Minta dari Dia.Menangis semahu-mahunya pada Dia.Percayalah hati kalian akan tenang setiapkali menangis pada Dia.

Dan itu yang aku lakukan.Dan yang paling aku ingat bagaimana sakit yang terasa ini makin terus pudar saat bulan puasa.Ingatlah muslimah,bulan ramadhan adalah bulan yang paling mulia.Saat inilah yang kita perlu melipatgandakan amalan kita.

Masih aku ingat pada bulan ramadhan tahun lepaslah aku tidak pernah sekali meninggalkan solat tarawikh dan solat tahajud.Pada bulan itulah aku menangis sepuas-puasnya meminta padaNya.Aku merayu supaya Allah mengampunkan dosaku dan mengurangkan sakit yang kurasa.

Dan cabaran yang paling sukar ialah saat untuk bangun solat tahajud.Berat sangat badan kurasakan untuk bangun.Tapi alhamdulillah semuanya dipermudahkan dengan bantuan ayah.Beliaulah yang mengejutkan ku pabila aku sukar untuk bangun.Aku pernah bertanya pada ayahku bagaimana beliau dengan senang setiap hari bangun untuk solat tahajud.Ayahku berkata bukan mudah betahun ayah ambil masa untuk ajar diri bangun.Tapi satu setiapkali solat doalah muga Allah permudahkan untuk kita melakukan ibadah.Setiap kali sebelum tidur doalah agar esoknya Allah permudahkan untuk kita bangun menunaikan ibadah padanya.

Dan percayalah benda yang baik pada mulanya memang sukar untuk dilakukan tapi lama kelamaan badan kita jadi ringan untuk melakukan ibadah tersebut.Dan setelah berakhir bulan ramadhan itulah aku dapat merasakan perubahan pada diriku.Hatiku tidak sesakit dulu.Mungkin kadang bila aku teringat dan saat aku alpa,aku akan sedih seketika.Tapi alhamdulillah ia tidak lama dan sesakit dulu.

Kadang pernah aku terfikir mengapa kadang-kadang bila aku teringat aku masih sedih.Kalau boleh aku tidak mahu bersedih lagi.Tapi aku mahu bersyukur dengan apa yang diberikanNya.Kerana dia lebih tahu.Mungkin jika sedih ini hilang terus,ianya boleh membuat aku lupa dan alpa lagi.Dan mungkin inilah jawapan pada doa aku,'Ya Allah loronglah aku kepada jalanMu disaat aku lupa.Janganlah Kau berpaling padaku saat aku lupa.Sesungguhnya aku manusia yang lemah.'..Dengan ujian ini.

Dan aku sangat tidak bersetuju dengan pendapat sesetengah orang bilamana mereka mengambil jalan mudah untuk melupakan dengan mencari yang lain.

"Aku rasa kan kau tak dapat nak lupa sebab kau tak de orang lain.Cuba kau cari orang lain.Nanti mesti kau lupanya dia "

Kerana apa aku tidak bersetuju.Bagaimana jika perkara tersebut berulang lagi.Malah lebih teruk dari sebelumnya.Adakah kita perlu sentiasa menganti yang lain.Apakah kita perlu melalui sakit begini berulang kali?.

Jika kita sandarkan pada manusia.Kita takkan pernah bahagia.Sandarkan padaNya.Kerana Dia mengetahui yang terbaik untuk kita.Bukan kah kita punya doa untuk meminta.Maka mintalah yang terbaik padaNya.

Dan doa juga perlulah dengan cara dan etika yang betul.Mulakan dengan selawat pada nabi.Menggunakan doa para nabi di akhir solat.Agar diberkati doa kita dan mudah untuk dimakbulkan.

Dan jika ingin mendoakan jodoh yang baik.Janganlah kita berdoa,"Ya Allah satukanlah dan jodohlah aku dengan si dia ".Ditakuti dia bukan yang terbaik untuk kita.Jadi bila Allah kabulkan doa kita dengan satukan kita dengan dia kemudian beberapa tahun kemudian perpisahan terjadi.Jadi kita salahkan takdir,mengapa aku dah doa tapi masih berpisah sedangkan doa kita yang tidak betul.

Jadi doalah,"Ya Allah jika dia yang terbaek untukku pertemukanlah aku denganya saat dia berubah dan mencintai aku keranaMu.Jika tidak kau jodohkanlah aku dengan pilihanMu yang terbaik untukku.Yang  mencintaiku keranaMu.Yang dengan mencintainya aku dapat lebih mencintaiMu.Insan penyejuk mata dan hatiku.Insan yang dapat membimbing aku dan warisku dan insan yang dapat kucintai sepenuh hatiku".

Semoga satu hari nanti Allah akan memberikan kita kisah yang baik,pengakhiran yang baik.Suami yang soleh.Keluarga yang bahagia dan anak-anak yang soleh.Insyaallah.


Wallahualam

Saturday, June 9, 2012

Perkara Tentang Lelaki Yang Muslimah Perlu Tahu


Lewat kebelakangan ini,terlalu banyak soalan yang ditanyakan kepadaku dan kebanyakannya mengenai isu cinta.Dan ternyata kaum kami ini terlalu lemah apabila berhadapan dengan cinta.Dan terkadang aku sendiri tidak pasti mengapa aku yang ditanya sedangkan kisah aku bukanlah kisah seperti cinta Zulaikha kepada nabi Yusof a.s.

Aku cuma wanita biasa yang sentiasa berharap dan berdoa semoga satu hari kisah aku akan menjadi seindah kisah Zulaikha dan Yusof a.s.Seindah kisah Nabi Muhammad s.a.w dan Siti Khadijah.Tetapi mengingatkan kami adalah sesama muslimah,maka menjadi tanggungjawab aku untuk berkongsi pendapat dan memberi nasihat agar kaum kami dapat bangkit dan menyandarkan cinta hanya pada yang Satu.

Dan semoga ianya dapat menjadi pentunjuk dan iktibar pada semua muslimah.

"Mengapa lelaki walaupun sudah ada yang lain tapi masih kembali pada kita.Masih menghubungi kita.Saya tak faham dengan dia.Tak pasti apa yang dia nak.Adakah dia masih sayangkan saya"

Jika awak bertanya pada saya hanya untuk mendengar jawapan yang awak mahukan,maaf saya tak dapat berikannya.Tetapi jika awak tanyakan saya kerna awak benar-benar mahukan kepastian,ini jawapan dari saya.

Dia tidak cintakan awak.Titik.

Dia tidak sayang kan awak.Titik.

Mengapa dia masih menghubungi awak.Kerana dia cuma masih dibuai dengan kenangan lalu.Tetapi bukan bermaksud dia masih sayangkan awak.Dia cuma kadang-kadang teringat.Dan itu yang perlu awak sedar.
Dan satu saya ingin tanyakan pada awak,apakah awak sanggup dihubungi hanya ketika dia rasa memerlukan awak??.Dan percayalah jika awak tanyakan pada dia apa yang dia nak,cuma satu jawapannya ikhlas berkawan.

Tapi itu bukan jawapannya,hakikatnya dia masih tidak pasti.Samaada dengan awak atau orang yang disampingnya sekarang.Kerana itu dia menggunakan istilah kawan untuk awak berada di sisinya.Agar dia tidak akan rugi apabila ada keduanya.Kerana apa?.kerana dia tahu betapa awak sayangkannya.Dan dia tahu awak sanggup berkawan dgnya walau dia ada yang lain.Persoalannya,adakah awak anggap lelaki ini mencintai awak jika ini yang dilakukannya?.Adakah awak sanggup dilakukan seperti ini?.

"Mengapa lelaki senang mencari yang lain dan berubah hati sedangkan saya sayangkan dia dan saya dah lakukan yang terbaik untuk dia."

Cuba awak tanyakan pada dia dan cakap,saya dah buat yang terbaik untuk awak jadi apa yang tak cukup lagi.Percayalah seribu kebaikan yang telah awak lakukan takkan dapat menampung walau satu je kesalahan yang awak telah lakukan.Itulah manusia awak.Kita takkan dapat puaskan hati manusia.Sebab itulah lumrah manusia tu.Jadi saya tanyakan pada awak,adakah lelaki yang hanya nampak kesalahan awak,dikira mencintai awak??.

Adakah lelaki yang tidak dapat memaafkan dan lebih sanngup mencari jalan mudah meninggalkan awak dan mencari yang lain dikira mencintai awak?.

Jawapan dari saya dia tidak mencintai awak.Titik

Mengapa dia dengan mudah mencari yang lain?

Kerana dia cuba ingin mencari yang lebih baik.Tapi satu mungkin yang dia tidak sedar.Manusia itu tiada yang sempurna.Bila kita cerita pada orang,luahkan apa yang kita rasa.Ketidaksempurnaan dalam satu hubungan yang lepas kita ceritakan pada orang yang baru.Orang yang baru pun menasihati kita.Berkongsi pendapat,maka kita rasa kita lebih dekat dengan yang baru.Kita ingat dia lebih faham kita.Dia lebih bek dan sempurna.Tapi mengapa dia sempurna.Sebab kita beritahu apa yang kita tidak suka.Jadi dia tidak akan buat.Jadi kononnya dia lebih faham.Tapi adkah kita pasti yang itu perangai sebenarnya.Bukan disorok dan bukan hanya ingin mengambil hati kita.Bukan hanya menunjukkan yang bek.Maka jadilah selepas beberapa tahun,perangai sebenar terserlah.Perkara yang dulunya pun terjadi lagi dan mungkin akan lebih teruk.Dan perpisahan pun berlaku lagi.

Persoalannya,adakah hubungan seperti ini yang awak inginkan??

Jadi sahabat sekalian.Kerana itu dalam islam mengariskan hubungan antara lelaki dan wanita.Seperti kata ustaz azhar idrus,lelaki yang berkawan dengan wanita tanpa niat untuk mengahwininya adalah haram dan berdosa.Kerana apa ianya berdosa,kerana banyak mendatangkan keburukan dari kebaikan.Banyak pihak yang akan teraniaya.Jadi marilah kita mencintaiNya dahulu.Yakinlah Allah itu pemilik cinta.Jika kita bersandar padaNya insyaallah kita akan dijauhkan dari cinta yang palsu dan menyakitkan.

Lihatlah seperti cinta Zulaikah dan  Yusof a.s,bagaimana Zulaikaha sangat tulus mencintai Nabi Yusof a.s.Hinggakan dia berdoa kepada Allah

“Ya Allah, tidak sedikit pun harta dan kekayaanku tinggal, semuanya telah musnah, dan aku telah menjadiorang yang tua, terhina dan miskin. Lalu Engkau uji pula dengan rasa cinta terhadap Yusuf. Maka pertemukanlah aku dengannya atau Engkau hilangkanlah rasa cinta terhadapnya daripada qalbuku.”


Para malaikat mendengar munajat Siti Zulaikha tersebut lalu berkata :
” Wahai Tuhan kami, sesungguhnya Zulaikha telah datang ke HadhratMu, memohon kepadaMu dengan iman dan ikhlas.”
Maka Allah berfirman :
” Wahai para malaikat Ku, telah dekat waktu keuntungan dan kebebasannya.”

Pada suatu hari, Nabi Yusuf A.S berjalan melewati pondok Siti Zulaikha bersama dengan rombongan tenteranya. Maka keluarlah Ziti Zulaikha dari dalam pondoknya, dan pergi menemui rombongan Nabi Yusuf A.s.

Kemudian Yusuf A.s bertanya :

“Siapakah engkau?

Zulaikha menjawab :

“Aku adalah orang yang telah membelimu dengan permata, intan, berlian, emas, dan minyak yang paling wangi. Akulah orang yang tidak pernah kenyang apabila makan semenjak aku menyintaimu, dan mataku tidak dapat dipejamkan semenjak memandangmu.

Lalu Nabi Yusuf A.s berkata :

“Mungkin engkau adalah Zulaikha!”

Jawab Zulaikha,

“Benar Ya Yusuf”


Yusuf bertanya lagi,

“Kemanakah harta, kecantikan dan segala kemewahanmu yang dahulu?”

Zulaikha menjawab,

“Semuanya telah lenyap lantaran cintaku kepadamu,

Yusuf bertanya,

“Bagaimana dengan keadaan cintamu itu?

Zulaikha berkata,

“Cintaku tetap tidak berubah, malah setiap saat semakin menyintaimu

Kemudian Yusuf as berkata kepada Zulaikha,

“Apakah yang engkau inginkan lagi wahai Zulaikha?”

Zulaikha menjawab,

“Aku mengingini tiga (3) perkara iaitu kecantikan, harta dan perkahwinan.”

Lalu Yusuf as berlalu pergi untuk meninggalkan Zulaikha.

Allah SWT telah mewahyukan Yusuf as ketika baginda berlalu pergi meninggalkan Zulaikha.

“Wahai Yusuf, engkau telah berkata kepada Zulaikha apa yang engkau inginkan. Akan tetapi engkau tidak memberikan jawapan diatas keinginannya itu. Ketahuilah olehmu, bahawasanya Allah telah mengahwinkanmu dengan Zulaikha, Dia telah mengucapkan khutbahnya sendiri, disaksikan oleh para malaikat dan bidadari – bidadari yang pun telah menabur bunga – bunga."

Jadi muslimah sekalian.Sandarkan cintamu hanya pada Allah dan yakinlah jika dia yang tebaik untukmu dia akan datang kembali padamu dengan keadaan yang lebih baik dan jika tidak yakinlah yang lebih baik pasti menantimu dan ingatlah janji Allah itu pasti.



Wallahualam 


      

Tuesday, June 5, 2012

Maafkan Dia


 5 June 2012

1. Complete my degree
2. Pursue in master
3. Be a lecturer
4. Makes my parent happy
5. Be a good muslimah
6. Be a strong girl
7. Married

Insyaallah.Nak capai impian ni satu-satu.Rasa macam masa makin cepat je berlalu.Kejap je rasa umur dah meningkat.

Terbaca semalam satu artikel bila makin meningkat umur seseorang itu makin dekatlah ia dengan kematian.Nauzubillah.

Rasa takut bila terfikir.Tapi mati itu pasti.Cuma berharap saat ditarik nyawa tu biarlah dalam keadaan yang beriman.

Hari ni i'm a bit sad.Bila sowang sahabat ni tak wish pon.Mungkin dia masih marah.atau mungkinkah kesibukan membuatkan dia lupa.I'm still waiting 4 her wish.


(Shu)
...I'm waiting 4 u....

But,really thanx for my rumate,Intan sb blanja mcd for my busday.I gonna miss u.Pasni tak tahu bila kt pat jumpa lagi.Praktikal elok-elok.Muga ukhuwah kita akan sentiasa terjalin walau kita berjauhan =).


Teringat dulu kenangan antara kami.Pernah ada salah faham.Tapi siapa sangka hampir 2 taun kami jadi rumate.Benar kata orang sekeras mana hati manusia itu ia akan lembut dengan kebaikan.Dan terbukti saat dia ingat hari jadi aku dan belanja aku mcd.hehe..Seriously aku tak mengharapkan hadiah tapi cukup sebuah persahabatan yang bagi aku cukup sayang untuk diputuskan hanya kerana salah faham.


Dan bagi aku memaafkan itu kunci utama untuk sebuah kebahgiaan
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------




 Dan semalam juga,ketika sibuk melayan mesej2 ucapan selamat hari lahir dari kawan2,tiba2 salah seorang sahabatku menghantar mesej "Awak,macam mana kita nak lupakan seseorang"

Sungguh aku tiada jawapan untuk soalan itu.Tapi satu yang aku paling pasti.

"Tak perlu melupakan.Tapi maafkan lah dan doakan yang terbaik"

Percayalah saat kita memaafkan,perlahan-lahan hati yang sakit akan kembali sembuh.Kita tidak akan mungkin dapat melenyapkan sebuah memori.Tapi terpulang pada kita samaada untuk menjadikan memori itu indah atau sebaliknya.

Manusia tidak pernah lari dari melakukan kekhilafan.Tatkala hati sakit mengingati kembali memori luka,ingatlah dia juga manusia biasa.Mungkin kekhilafan itu tidak disengajakan.Mungkin juga kekhilafan itulah yang sangat disesali olehnya sekarang.Apa pun alasannya siapa kita untuk menghakimi.Apakah kita sudah cukup sempurna?.

Bila kita marah melihat dia bahagia dengan orang lain,tanyakan diri kita "apakah benar aku ikhlas menyintainya".
Jika benar mengapa kita marah dan benci melihat kebahgiaanya.Mungkin sedih itu ada.Mungkin luka itu ada.Mungkin mustahil untuk bersahabat dengannya lagi.Mungkin tak sanggup lihat depan mata.Tapi cukuplah dengan kemaafan dan doa dari jauh untuknya agar dia bahagia dengan jalan yang dipilih.Titik.

"Tapi tak adil kan.dia bahgia.Boleh cari orang lain and senang-senang je wat orang camtu"

Bahagia itu datang dari Allah dan diri kita sendiri.Bagaimana kita nak menilai erti bahagia itu.Apakah dengan hilangnya cinta maka bahgia itu hilang.Mengapa begitu?.Kerana kita letakkan cinta pada manusia sbg punca bahagia itu.

Cuba kita letakkan cinta Allah sbg punca bahagia.Insyaallah hati takkan pernah kecewa kerana Dia sentiasa tahu yang terbaik.Mungkin diri kita belum bersedia lagi untuk menerima nikmat mencintai.Kerana itu ditahankan dulu nikmat tersebut untuk masa yang lebih sesuai iaitu selepas berkahwin.Cinta itu tidak pernah salah.Tapi jalan dan cara kita bercinta itu yang salah.

Jadi sentiasalah membersihkan hati.Memaafkan..Muga satu hari Allah kurniakan kita dengan ganjaran yang besar dan kisah hidup yang lebih baik.Insyaallah.


Wallahualam










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

Berita Tentang Islam Di Seluruh Dunia