CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 5, 2012

MENJADI WANITA BAHAGIA: Dalam Sedar Kita Perlu Percaya



Dalam hidup ini tahu sahaja tidak cukup
tapi dalam kita menyedarinya kita perlu percaya

~ Nur ~

Seringkali tatkala dilanda kesedihan mahupun ujian kita sering bertanya
"Mengapa aku yang ditimpakan dengan rasa yang sebegini?Mengapa bukan orang lain?"

Kita lupa bahawa kita adalah hambaNya.Apakah hak yang kita ada untuk menyoal Dia?.

Tahukah muslimah, mungkin kerana ketidaksyukuran inilah yang banyak membuat kaum kita menjadi seperti ini.Kerana kita lupa dengan nikmat lain yang telah diberi olehNya.

Ya dugaan itu memang menyakitkan.Tapi mengapa kita diduga.Kerana tanpa dugaan kita lupa pada Dia.

Muslimah sekalian,

Dugaan itu adalah tanda cinta Allah pada hambaNya.Tanda kerinduan Dia untuk mendengar esak tangis kita merayu padaNya.Dan sebagai cara untuk menghapuskan dosa-dosa.

Terkadang saya sering bertanya pada diri.Persoalan demi persoalan saya cuba rungkaikan demi sebuah jawapan.Kadang-kadang kita amat pasti dan kita tahu apa yang terbaik.Jawapan sudah jelas terbentang di depan mata.Walau sedalam mana dinilai,walau dari sudut mana pun yang diukur, keburukan masih mengatasi kebaikan.

Tetapi hati masih mengatasi akal.Dan jawapannya adalah kerana untuk tahu dan sedar sahaja memang tidak akan mencukupi tapi dalam kita sedari kita perlu percaya.

Kita perlu percaya dengan sepercayanya bahawa apa yang ditentukan Allah dan ujian yang diberinya bukan untuk menyakitkan kita sahaja.Tetapi kerana dia lebih tahu yang terbaik untuk kita.Mungkin kerana pergantungan kita pada Allah terlalu lemah membuat kita sering risau dan takut akan perkara yang kita tidak tahu apa yang akan terjadi di masa hadapan.

Jika kita percaya Allah akan sentiasa memberi yang terbaik maka tidak akan ada kerisauan lagi di dalam hidup ini.Jika ditimpa ujian kita redha dan jika diberi rezeki kita bersyukur.

Hidup ini adalah untuk beribadah padaNya kerana kita tidak tahu sesingkat mana masa yang kita masih ada.Semoga kita sentiasa diberkatinya dan mendapat husnul khotimah di akhir hidup kita.Insyaallah.




Wallahualam

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

Berita Tentang Islam Di Seluruh Dunia