CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, October 1, 2012

Jodoh dari Allah itu...

''Apakah perkara yang paling jauh daripada manusia?''
Masa lalu
"Dan yang paling dekat dengannya?"
Mati

-Imam Al-Ghazali-

Lewat petang tadi seorang dari sahabat menceritakan pada saya tentang masalahnya.Seperti yang diduga pastinya berkaitan hati dan perasaan.Dan sebagai seorang sahabat saya hanya dapat memberi sokongan dan nasihat yang berupa pandangan yang pastinya dapat mengingati dan mendidik hati ini juga.

"Kami salu bergaduh.Boleh kata tiap hari tapi kemudian kami baik balik.Mungkin dia jodoh saya kan.Sebab mcmmana kami bergaduh pun kami tetap baik semula" kata sahabat saya.

Mungkin kami punyai pandangan yang berbeza.Kerana pengalaman telah mematangkan hati dan pemikiran saya.

"Tapi mungkin juga tanda peringatan dari Allah yang dia mungkin bukan jodoh awak kan.Awak tak rasa begitu?? "kata saya.

Terkadang kita terlalu taksub dengan cinta hingga dibutakan mata dan hati.Hinggakan walau bergaduh saban hari pun kita masih merasakan dia jodoh kita.Lupakah kita dimana letaknya ketenangan sebuah hubungan jika setiap hari hidup kita berlinangan air mata.

Bukankah sudah jelas ia tanda peringatan dari Allah akan hubungan yang tidak diberkatinya ini.

Jodoh dari ALLAH itu tidak mungkin akan serumit ini.Tidak mungkin akan memberikan kelukaan dan tangisan yang berpanjangan.

Tetapi ketenangan hati apabila melihat dia.Lebih mencintai ALLAH apabila mencintai dia.Mengingatkan kita lebih pada ALLAH jika kita mengingati dia.Dan dapat memimpin kita ke syurga apabila bersama dia.

Bukan dengan sebuah tangisan yang sia-sia.

Muslimah sekalian,

Percayalah dengan janji ALLAH

Jika kita menjaga ALLAH,insyaallah ALLAH juga akan menjaga kita.

Jodoh bukan ditangan kita.
Maka berdoalah
Istikharahlah

Kata teman saya,

"Abis awak nak suruh saya clash ke??.Awak senangla sebab awak bukan lg dijalan ini.Kalau saya jadi awak,andai saya diberi peluang jadi mcm awk saya akan pilih jalan awak pilih skrg.sy akan dekatkan diri dgn DIA.sb tu je pilihan yg sy ada."

Sahabat

Kerana saya tak mahu awak jadi seperti sayalah,saya akan terus nasihat dan terus nasihat.
Kerana
awak takkan mengerti betapa perit jalan yang saya lalui.
jika pilihan tu ditangan awak mengapa awak perlu pilih jalan yang sukar untuk melaluinya??
jika awak sudah ada contoh di depan mata mengapa awak tidak mahu memanfaatkannya.

dan dari pihak saya

Seandainya dahulu saya punyai teman yang dapat menyedarkan saya
Seandainya dahulu saya punyai contoh didepan mata

Terkadang pernah saya berfikir alangkah baiknya jika saya dilahirkan dgn latar blakang yang kuat agamanya
Alangkah bertuahnya saya jika saya di sekolahkan disekolah agama menjadi tahfizah
Saya mahu hidup yang diberkatiNya

Cuma terkadang persekitaran yang tidak membantu
Kawan-kawan yang tidak membantu

Ketenangan yang saya peroleh hanya saat di uia
Dan pabila memikirkan ini semester yang terakhir
Membuat saya takut

Terkadang saya lupa
Pabila saya di persekitaran yang lama

Mungkin mereka fikir dengan membawa saya bejalan
Bergelak ketawa
Maka saya akan bergembira
Tapi ia sementara
Saat balik entah mengapa
hati ini rasa sunyi dan sedih sahaja
Sedikit pun ia tidak memberi kegembiraan pada saya
Malah membuat saya makin lemah

Kamu dan saya tidak sama
Mungkin ini hidayah ALLAH untuk saya
Bukan saya tidak mahu menghargai kawan
Cuma saya tak tahu mengapa
Saya gagal mencari ketenangan dalam persahabatan ini

Ketenangan dan kekuatan yang saya dapat
hanyalah kata nasihat dari seorang sahabat
yang mengingatkan saya pada Allah
dan
membuat saya menangis mengadu padaNya

Tujuan hidup saya bukan lagi enjoy semata
saya tahu kamu sahabat yang baik
Kamu mahu saya move on
Kamu mahu saya mencari yang lain

Cuma mungkin cara kita tidak lagi sama
Hati saya gagal untuk bercinta lagi
Walau macam mana yang saya cuba

Jadi tidakkah kamu terfikir
yang mungkin Dia inginkan saya mencintaiNya
sebelum menyintai insan yang turut mencintaiNya?


Wallahualam






 

  



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

Berita Tentang Islam Di Seluruh Dunia