CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, April 27, 2012

The best Memory Ever





Last 2 weeks,pertama kali aku menaiki kapal terbang..I'm off to vietnam 4 the first time.Pengalaman yang sangat indah.Alhamdulillah selamat pergi dan kembali..hehe

Tapi yang ingin aku kongsikan hari ini adalah pengalaman aku di saat aku membeli belah disana.Pertama kali aku menjejakkan kaki ke night market di sana, rasa macam lbih kurang petaling street kat sini je.Tak jauh bezanya.Tapi yang menariknya saat aku membeli rantai leher di satu kedai, one of vietnam girl asked me."Why u need to wear scarf??".Saat tu tersentak sekejap.

"Because my religion asked me to wear it"."But why?.."."To protect me from a bad man"."is it true?.bcoz,even we r not wearing any scarf we r safe.nothing bad happen".Tetiba serasa mcm terlalu sikitnya ilmu di dada."Emm,ur country is one of country that has the highest population of people.Am i right?""Yeah".."So tell me is ur country has the highest crime cases too, example rape cases"."maybe"."That is why my religion ask me to cover my body.To protect me from all this.If a woman wear a sexy cloth,it is  like a temptation for a man to do a crime case".'So,when they can see n touch u'.

'After married'."Wow"..itu lah salah satu ayat yang terkeluar dari mulut girl itu apabila mendengar penjelasan aku.Malam tu,aku berfikir,adakah jawapan aku tepat.Mampukah aku meyakinkan dia dan menjalankan tanggungjawab aku sebagai seorang muslim.Sebenarnya terkadang aku sendiri terlupa tujuan utama menutup aurat,sehinggalah aku ditanya dengan pertanyaan seperti ini.

One of my lecturer penah menceritakan pengalaman dia semasa belajar di US. Saat dia menceritakan bagaimana kawan2 seagama yang byk terpesong kerana belajar di negara orang.Solat jumaat ditinggalkan.One of the reason sebab masjid jauh.Di US cuma ada 5 masjid.Dan perjalanan untuk ke sana memakan masa terkadang hingga 2 jam.

Tapi satu ayat dari lecturer aku yang aku akan ingat sampai bila2.Malay follow Islam because they born to that but we follow Islam because its our choice. 
Yeah true.We follow Islam because we born to that n we should be grateful.We r the one that Allah choose to b muslim.Because of that, we should know more about Islam.Should practice that.should choose whether to b a gud muslim or a bad one.Allah give us freedom to choose.That is why there are heaven n hell.



Samalah seperti saat aku pergi vietnam.Bandar ho chi minh yang begitu besar cuma ada 1 masjid sahaja.Tourist guide yang bawa kami pun lupa langsung tntang solat.Tapi alhamdullilah,disebabkan kami pergi segerombolan dengan keluarga Islam,sembahyang tetap diingatkan.Itulah indahnya ukhuwah.Paling aku kagum,saat di airport masa itu surau dan masjid langsung tiada.Waktu untuk jamakkan solat pun dah hampir habis.Tiba-tiba ayah dan seorang lagi keluarga islam di situ semayang di lantai di airport.Langsung tak hiraukan orang yang lalu lalang yang pandang dengan kehairanan.

Saat tu aku sangat kagum.Itulah semangat keislaman yang perlu ada tanpa rasa malu.Dan hari itu aku belajar sesuatu.We should proud to b muslim.Never feel shame.Never..


Tetapi malulah apabila mengingati Allah dengan memikirkan pelbagai nikmat yang telah diberikan pada kita dan saat melakukan dosa.

"Dosa itu adalah apa yang bergetar dalam diri engkau dan engkau merasa benci saat melihat orang lain melakukannya "

Dan


"Sesuatu yang Allah benci kau lakukan,janganlah kau lakukan ketika bersendirian"

Wallahualam

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Tentang Islam Di Seluruh Dunia